1pytanie

1pytanie: Woda na Marsie? Jak rozumieć odkrycie ogłoszone na przez NASA?

Z końcem września 2015 roku NASA ogłosiła, że po powierzchni Marsa okresowo może płynąć woda. Dr Maciej Kania z UJ wyjaśnia szczegóły tego odkrycia.
więcej o 1pytanie: Woda na Marsie? Jak rozumieć odkrycie ogłoszone na przez NASA?

1pytanie: Co to jest bitcoin? Skąd się wziął i jaka jest jego przyszłość?

Tuż obok nas, na łonie nieskończonych możliwości Internetu kiełkuje nowa rewolucja. O tym czym jest sieciowa waluta bitcoin opowiada dr Magdalena Trzcionka z Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ
więcej o 1pytanie: Co to jest bitcoin? Skąd się wziął i jaka jest jego przyszłość?

1pytanie: Jak rośliny radzą sobie ze skrajnościami pogodowymi?

O tym, jak rośliny zmagają się z upałem i nadmiarem wody opowiada Paweł Jedynak z Zakładu Fizjologii i Biochemii Roślin.
więcej o 1pytanie: Jak rośliny radzą sobie ze skrajnościami pogodowymi?

1pytanie: Marchewka na balkonie. Ale po co?

Dlaczego w miastach coraz popularniejsza staje się własna hodowla warzyw i owoców, robienie serów, przetworów i nalewek? Skąd ten powrót do tradycji? Odpowiada dr Ewa Kopczyńska z Instytutu Socjologii UJ.
więcej o 1pytanie: Marchewka na balkonie. Ale po co?

1pytanie: Czym jest nauka i jak się ją uprawia?

Tym razem nie jedno, a wiele pytań o... fundamenty NAUKI. Filmowy wywiad z profesorami: Adamem Łomnickim, Januarym Weinerem i Janem Kozłowskim
więcej o 1pytanie: Czym jest nauka i jak się ją uprawia?

1pytanie: Czym są JOW-y?

Jednomandatowe Okręgi Wyborcze (JOW-y) to pojęcie, wokół którego toczą się rozmowy milionów Polaków. Czy jednak dobrze wiemy, o czym mówimy, popierając taką czy inną propozycję polityków? Kwestie te stara się naświetlić dr hab. Wojciech Słomczyński z Instytutu Matematyki oraz Centrum Badań Ilościowych nad Polityką UJ.
więcej o 1pytanie: Czym są JOW-y?

1pytanie: Jak zdjąć miarę z planet i gwiazd?

Czego możemy dowiedzieć się badając promieniowanie (w tym światło) docierające do nas z kosmosu? Odpowiada prof. Marek Urbanik z Obserwatorium Astronomicznego UJ, specjalizujący się w zagadnieniach magnetyzmu galaktyk.
więcej o 1pytanie: Jak zdjąć miarę z planet i gwiazd?

1pytanie: Kim jest ekolog?

Słowa "ekolog" i "ekologia" kojarzą się powszechnie z dramatycznymi protestami w obronie natury oraz z hasłami o zdrowym trybie życia. Czy słusznie? Odpowiada prof. Ryszard Laskowski, z Instytutu Nauk o Środowisku UJ, specjalizujący się w zagadnieniach ekologii (w tym zmianach ekosystemów i populacji, ekotoksykologii, ekologii tropikalnej)
więcej o 1pytanie: Kim jest ekolog?