Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Sztuka w smartfonie. Sztuka dla każdego [video]

Sztuka w smartfonie. Sztuka dla każdego [video]

Każdy może bez przeszkód zwiedzać i podziwiać dzieła sztuki. Każdy, biorąc także pod uwagę ludzi niewidzących i niesłyszących. Pomocą służy aplikacja OPENArt.

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku 

Z aplikacji można korzystać zarówno w domu, jak i w muzeum. Będąc w pobliżu dzieła sztuki program rozpozna je i wyświetli odpowiedni film z wyjaśnieniami. Pokaz ten uzupełniony jest napisami (po polsku i angielsku), ścieżką dźwiękową (także dwujęzyczną), w której uwypuklone są elementy audiodeskrypcji, czyli takiego opisania obrazu lub rzeźby, by niewidzący mógł ją sobie swobodnie wyobrazić. Osoby niesłyszące mają możliwość włączenia tłumaczenia na język migowy. Wszystkie te dodatki można w różny sposób konfigurować i zestawiać ze sobą. "Przy tym aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze, co gwarantuje, że więcej czasu możemy poświęcić na kontemplowanie dzieła niż na mozolne klikanie i odnajdowanie się w bałaganie opcji" - tłumaczy dr Anna Jankowska z UJ, jedna z koordynatorek tego przedsięwzięcia.

Ciekawe? Czytaj także: Życie prywatne arystokracji w XVII i XVIII wieku

Aplikacja już teraz opisuje dzieła sztuki z trzech polskich muzeów: Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. Można ją pobrać za darmo w Google Play, jak i App Store.

Przy tym, co warto szczególnie podkreślić, OpenArt jest też oprogramowaniem, które przysłuży się wszystkim, pełno- i niepełnosprawnym, pragnącym poznać charakterystykę, odniesienia, kontekst powstania dzieła i sylwetkę autora. Korzystać mogą z niej także osoby, które z różnych względów nie mogą wybrać się do muzeum. Dzięki aplikacji będą mogły zapoznać się z dziełami sztuki z dowolnego miejsce na świecie. To że aplikacja działa na razie w trzech muzeach nie oznacza, iż inne zbiory artystyczne nie będą mogły z niej korzystać, poszerzając dostępną bazę wiedzy.

Nad budową aplikacji oraz jej zawartością pracowało konsorcjum złożone z naukowców, inżynierów oraz muzealników i edukatorów. Jak tłumaczy dr Jankowska: „Każdy z partnerów miał do wykonania nieco inne zadania. Część partnerów pracowała nad koncepcją aplikacji, badaniami wykorzystywania jej wersji testowych i redakcją treści. Druga część ekipy dbała o rozwój i modyfikację rozwiązań programistycznych”. (cytat za: Go Local).

Istnienie tego multimedialnego przewodnika ma wtedy sens, kiedy będzie on szeroko używany, i kiedy kolejne muzea będą adaptować go do swych kolekcji. Między innymi dlatego twórcy aplikacji prowadzą różnorodne działania promocyjne, Jednym z kluczowych elementów tej aktywności jest film promocyjny, który zamieszczamy.

Dr Anna Jankowska, która opowiada nam o projekcie OPENArt – w sposób szczególny zajmuje się audiodeskrypcją. Bada jak różne style audiodeskrypcji wpływają na reakcje emocjonalne odbiorców i na przeżywanie przez nich filmu. Zastanawia się także nad problemami audiodeksrypcji subiektywnej i obiektywnej, czyli tym, na ile osobiste preferencje, przeżycia lub wiedza osoby pracującej nad opisem filmu mogą (i czy w ogóle powinny) się uwidaczniać. Ta frapująca dziedzina, odwołująca się do możliwości przybliżania wiedzy osobom z dysfunkcjami zmysłów, doczekała się już w nauce anglosaskiej osobnej nazwy (Accesibilty Studies), w Polsce zaś stawia – choćby poprzez OPENArt – krok w kierunku głębszego rozwoju.

„I jeszcze jedno – podkreśla nieco żartobliwie, ale i z odrobiną powagi dr Jankowska – nasza działalność udowadnia także, że i humaniści mogą przyczynić się powstania innowacji. Nie jest to wyłącznie domena nauk ścisłych, medycznych czy przyrodniczych”. Innowacji użytecznych tu i teraz, użytecznych dla każdego.

Ciekawe? Zobacz także: Otwarte przestrzenie i zajęcia pod palmami. Czy taka może być nasza szkoła?

Zobacz video galerię

Aplikacja OPENArt