Badania

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie badania prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zajrzyj na stronę:

- Wizytówki naukowe wydziałów i jednostek pozawydziałowych, zestawienie najważniejszych dziedzin i projektów badawczych, sylwetki naukowców i opis naukowych osiągnięć. Dostępna także wersja angielska.

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe artykuły o wybranych projektach badawczych z UJ - migawki z naukowego Uniwersytetu, dotyczące różnorodnych projektów: od humanistycznych po przyrodnicze i matematyczne. Na stronie dwie edycje Projektora, a także wersja angielska (Science Projector z 2014 roku).

- Wywiady z naukowcami - zbiór 37 rozmów z badaczami zatytułowany "Z naukowcami o nauce" (2016) przynosi dużą dawkę emocji, pasji, trudności, chwil sukcesu i chwil porażek, komentarzy, sugestii i inspiracji. A wszystko to z nauką na pierwszym planie!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o badaniach

„Nie mogę się powstrzymać…”

Skóra swędzi z wielu powodów. Rzadko pojmujemy to jako anomalię, bardziej jako stan przejściowy. Okazuje się jednak, że drapanie się może być zaburzeniem. O wyjaśnienia poprosiliśmy badaczkę z Instytutu Psychologii UJ, dr Katarzynę Prochwicz.
więcej o „Nie mogę się powstrzymać…”

Czy mumie z Peru przemówią?

Czy można odtworzyć losy ludzi, którzy nie zostawili po sobie żadnych zapisków? Łukasz Majchrzak, doktorant z Instytutu Archeologii UJ, postanowił to sprawdzić, badając - przy użyciu nowoczesnych metod z dziedziny archeologii, biologii oraz chemii analitycznej - andyjskie mumie kultury Chancay.
więcej o Czy mumie z Peru przemówią?

Nikt nie widział przestępcy. A wiemy, jak wygląda.

Przestępstwo. Sprawca zbiegł. Nie ma świadków, a policja nie posiada rysopisu. Czy w takiej sytuacji da się odtworzyć jego wygląd? Pracują nad tym m.in. naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykorzystując szczegółową analizę DNA śladów biologicznych pozostawionych na miejscu.
więcej o Nikt nie widział przestępcy. A wiemy, jak wygląda.

Dzięki technologii opracowanej przez Jana Witowskiego, studenta Collegium Medicum UJ, już wkrótce skomplikowane operacje narządów wewnętrznych będę dużo łatwiejsze dla lekarzy.
więcej o Druk 3D rewolucjonizuje medycynę. Przykładem model wątroby stworzony na UJ [video]

To nie science-fiction. Kryształy czasowe istnieją!

Pojęcie „kryształ czasu” brzmi jak żywcem wyjęte z powieści fantastyczno-naukowej. Nic bardziej mylnego! Kwantowe kryształy czasowe udało się uzyskać w laboratoriach Uniwersytetów Maryland i Harvarda. Już wcześniej ich istnienie przewidział prof. Krzysztof Sacha z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o To nie science-fiction. Kryształy czasowe istnieją!

Co działo się 5000 lat temu w Delcie Nilu?

W marcu 2017 roku naukowcy z Instytutu Archeologii UJ rozpoczęli kolejny sezon badawczy w Egipcie, na stanowisku Tell el-Murra, zlokalizowanym we wschodniej części Delty Nilu.
więcej o Co działo się 5000 lat temu w Delcie Nilu?

Fizycy z UJ na tropie nieodkrytych cząsteczek

Grupa badaczy z UJ uczestniczy w badaniach, których celem jest udzielenie odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania współczesnej nauki. Mogą one prowadzić do odkrycia całkiem nowej cząstki, co byłoby osiągnięciem rangi rejestracji bozonu Higgsa.
więcej o Fizycy z UJ na tropie nieodkrytych cząsteczek