Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Nauka: otwarty dostęp. Poradnik
Prezentujemy kompleksowy poradnik dotyczący otwartego dostępu do treści naukowych i edukacyjnych. Został on opracowany przez Centrum Cyfrowe Projekt:Polska
Open Access - to aktywny w środowisku naukowych od prawie piętnastu lat ruch działajacy na rzecz powszechnego i otwartego dostępu do rezultatów pracy naukowców. Nasilenie dyskusji na temat zasad, korzysci i zagrożeń związanych z otwartym dostępem można datować jednak na ostatnie pięciolecie (szczególnie w okresie i po protestach w sprawie ACTA).
Jak jednak w praktyce interpretować założenia dotyczące wolnego dostępu do treści naukowych? Co trzeba zmienić w myśleniu o nauce i komunikacji między badaczami? Jakiej wiedzy wymaga stosowanie otwartych licencji? Jakie niesie korzyści dla pojedynczego naukowca, zespołów badawczych, a także nauki w szerokim kontekście? Na te pytania starają się odpowiedzieć autorzy publikacji „Wolne licencje w nauce. Instrukcja", skupieni wokół fundacji Centrum Cyfrowe Projekt:Polska.
Ich poradnik oprócz ogółnych wyjaśnień dotyczących Open Access skupia się na praktycznych zagadnieniach związanych z otwartymi licencjami. Na stronach publikacji znajdziemy między innymi odpowiedź na pytanie czym są licencje Creative Commons i jaki typ licencji wybrać. Autorzy odnoszą się także do kontaktów prawnych na linii naukowiec-wydawca (m.in. do kwestii praw autorskich i zawierania umów) oraz podają całkiem pokaźną listę korzyści, jakie mogą wyniknąć z otwierania drogi do treści naukowych.
Autorzy poradnika – tak jak i ja – uważają, że warto promować takie rozwiązania w nauce, gdyż są po prostu dobre i przydatne - pisze na zajmującym się komunikacją w nauce blogu Warsztat Badacza Emanuel Kulczycki. I dodaje dalej: Niestety wiele osób wciąż myli otwarty dostęp z bylejakością, bezpłatnością, bezkosztowością i „publikowaniem na internetach". To są fundamentalne błędy obnażające brak znajomości zagadnień związanych z otwartym dostępem. Mam nadzieję, że ta publikacja będzie kolejną cegiełką na drodzu ku otwartości nauki.
Publikacja na licencji CC-BY-SA.