Wyniki sortowane według etykiety: nauki ścisłe

Lista artykułów

Misja Artemis: po co nam powrót na Księżyc?

30.08.2022
Zaplanowany na 29 sierpnia start rakiety SLS ze statkiem Orion miał być początkiem i zarazem pierwszym etapem nowego programu księżycowego NASA o nazwie Artemis. Jego celem jest powrót ludzi na Księżyc po blisko półwieczu. Przypomnijmy: astronauci po raz ostatni spacerowali po jego powierzchni w ramach programu Apollo w 1972 roku. Niestety, ze względu na niespodziewany wyciek wodoru na linii tankowania odliczanie wstrzymano, a start przełożono.
więcej o Misja Artemis: po co nam powrót na Księżyc?
Pierwsze „poważne” zdjęcia z Teleskopu Webba już we wtorek, 12.07. [komentarz]

11.07.2022
Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba będący godnym następcą legendarnego Hubble'a ujawni efekt swojej pracy już we wtorek, 12.07.22, kiedy to publicznie zaprezentowane zostaną pierwsze wykonane przez niego zdjęcia. Dlaczego tak wiele osób czeka na ten dzień? Co wyjątkowego pokazać może Webb? Kwestię tę komentuje dr Elżbieta Kuligowska z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o Pierwsze „poważne” zdjęcia z Teleskopu Webba już we wtorek, 12.07. [komentarz]
Geologia okolic Krakowa

22.06.2022
Okolice Krakowa pod względem geologicznym są wyjątkowym miejscem w Polsce. W Krakowie widoczne są głównie wapienie jurajskie, ale już w okolicach pobliskich Krzeszowic odsłaniają się skały ery paleozoicznej, m.in. produkty wulkanizmu w permie. A jeszcze sto lat temu wydobywano w Tenczynku karboński węgiel kamienny. W Karpatach, tuż na południe od Krakowa, odsłaniają się skały powstałe w Oceanie Tetyda, a sól z Wieliczki powstała w miocenie w ostatnim na obszarze Polski morzu. O budowie geologicznej regionu krakowskiego oraz o początkach nauk geologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim pisze dr hab. Bogusław Kołodziej, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych.
więcej o Geologia okolic Krakowa
2022 – rok Ignacego Łukasiewicza

18.02.2022
Ignacy Łukasiewicz został ogłoszony patronem 2022 roku, w którym przypada 200 rocznica jego urodzin. Postać polskiego farmaceuty i przedsiębiorcy, wynalazcy lampy naftowej oraz pioniera światowego przemysłu naftowego przybliża mgr Maria Pawłowska, kustoszka Biblioteki Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
więcej o 2022 – rok Ignacego Łukasiewicza
Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba już u celu

24.01.2022
Prawdopodobnie można już powiedzieć, że się udało. W styczniu 2022 roku Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przeszedł pomyślnie główne etapy rozłożenia w kosmosie po grudniowym wystrzeleniu na pokładzie rakiety. Rozkładanie jego poszczególnych elementów zajęło tygodnie, ale to nic w porównaniu z projektowaniem, budową i testowaniem teleskopu, które trwały łącznie prawie 26 lat.
więcej o Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba już u celu
"Nożyce genetyczne" zaprzęgnięte do walki z SARS-CoV-2

03.12.2021
Badacze z Małopolskiego Centrum Biotechnologii przeanalizowali infekcję wirusem SARS-CoV-2 przy użyciu tzw. "nożyc genetycznych", czyli systemu CRISPR-Cas9. Uzyskane wyniki, które zostały opublikowane w "Cells" dostarczają nowych interesujących informacji na temat replikacji wirusa. O szczegółach pisze Aleksandra Synowiec z Virogenetics - laboratorium wirusologii w MCB.
więcej o "Nożyce genetyczne" zaprzęgnięte do walki z SARS-CoV-2
Udomowienie konia – najnowsze doniesienia

25.10.2021
Na stronie internetowej czasopisma Nature opublikowany został artykuł, pt. „The origins and spread of domestic horses from the Western Eurasian steppes”. Prezentuje on wyniki najnowszych badań genetycznych kopalnych populacji koni euroazjatyckich, z okresu od blisko 50000 do ok. 200 lat p.n.e. Członkiem licznego, międzynarodowego zespołu badawczego, którego wieloletnia współpraca zaowocowała powstaniem tego artykułu, jest m.in. dr hab. Marek Nowak, prof. UJ, pracownik Instytutu Archeologii UJ.
więcej o Udomowienie konia – najnowsze doniesienia
Wymieranie dinozaurów – nowe odkrycia naukowców

11.10.2021
Ostatnie doniesienia naukowców opublikowane w Nature Communications sugerują, że dinozaury zaczęły wymierać jeszcze przed ich finalnym zniknięciem z Ziemi. Komentarza w tej kwestii udziela dr hab. Bogusław Kołodziej z Instytutu Nauk Geologicznych Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Wymieranie dinozaurów – nowe odkrycia naukowców