Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wyniki sortowane według etykiety: humanistyka i nauki społeczne

Lista artykułów

Smartfon zamiast kilofa. Archeologia w XXI wieku

Smartfon zamiast kilofa. Archeologia w XXI wieku

06.08.2018
Doktorant z Instytutu Religioznawstwa UJ został laureatem „Diamentowego Grantu”, a jego projekt dotyczył sztuki naskalnej rejonu Kondoa w Tanzanii w perspektywie archeologiczno-etnologicznej. W czerwcu w centralnej Tanzanii, w rezerwacie Swaga Swaga w regionie Kondoa Grzelczyk odkrył malowidła skalne.
więcej o Smartfon zamiast kilofa. Archeologia w XXI wieku
Mistrz Polikarp dyskutuje ze Śmiercią – prof. Maciej Włodarski o odnalezieniu nieznanego wydania utworu

Mistrz Polikarp dyskutuje ze Śmiercią – prof. Maciej Włodarski o odnalezieniu nieznanego wydania utworu

10.07.2018
Głośnym echem w świecie znawców polskiej literatury odbiło się odnalezienie pochodzącego z 1542 roku, drukowanego wydania utworu „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Sprawę komentuje prof. Maciej Włodarski z Katedry Literatury Staropolskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
więcej o Mistrz Polikarp dyskutuje ze Śmiercią – prof. Maciej Włodarski o odnalezieniu nieznanego wydania utworu
Trauma na całe życie – dzieci uwięzione w tajlandzkiej jaskini

Trauma na całe życie – dzieci uwięzione w tajlandzkiej jaskini

06.07.2018
Od 23 czerwca 2018 roku grupa 12 chłopców razem ze swoim opiekunem była odgrodzona od świata przez wodę i skały. Miejscem odosobnienia stała się jaskinia Tham Luang Nang Non w Tajlandii. Zapytaliśmy Paulinę Wróbel, psycholog z Uniwersytetu Jagiellońskiego, jak takie ekstremalne wydarzenia mogą wpłynąć na psychikę.
więcej o Trauma na całe życie – dzieci uwięzione w tajlandzkiej jaskini
Jak stworzyć sobie państwo – na Ziemi lub w kosmosie? [video]

Jak stworzyć sobie państwo – na Ziemi lub w kosmosie? [video]

04.07.2018
Wśród wielu wydarzeń politycznych i społecznych, a przede wszystkim w obliczu piłkarskich mistrzostw, bez większego echa przeszła wiadomość o „narodzinach” państwa Asgardia. A przecież to nie byle jaki kraj! To państwo, które istnieje w kosmosie!
więcej o Jak stworzyć sobie państwo – na Ziemi lub w kosmosie? [video]
Jak się uczyć? Nauka podpowiada

Jak się uczyć? Nauka podpowiada

15.06.2018
Przeczytaj krótki poradnik dla tych, którzy we wrześniu wolą korzystać z ostatnich dni wakacji, niż walczyć o zaliczenie egzaminu poprawkowego.
więcej o Jak się uczyć? Nauka podpowiada
Dlaczego powinniśmy rozmawiać o (pseudo)teoriach „Wielkiej Lechii”?

Dlaczego powinniśmy rozmawiać o (pseudo)teoriach „Wielkiej Lechii”?

12.06.2018
6 czerwca 2018 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim miało miejsce spotkanie dotyczące coraz bardziej popularnych poglądów, że niby jeszcze przed czasami dynastii piastowskiej istniało potężne „Imperium Lechitów”. Czy w ogóle taki temat, bliższy fantasy niż nauce, powinien być podejmowany w murach uczelni?
więcej o Dlaczego powinniśmy rozmawiać o (pseudo)teoriach „Wielkiej Lechii”?
Cafe Nauka Extra. Imperium Lechitów z naukowego punktu widzenia

Cafe Nauka Extra. Imperium Lechitów z naukowego punktu widzenia

24.05.2018
Uniwersytet Jagielloński zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu Cafe Nauka Extra. Tym razem rozpracowywać będziemy temat „Imperium Lechitów” – mitycznego mocarstwa, które jakoby miało istnieć na ziemiach polskich, jeszcze przed czasami dynastii piastowskiej.
więcej o Cafe Nauka Extra. Imperium Lechitów z naukowego punktu widzenia
iPlasticity – druga młodość mózgu?

iPlasticity – druga młodość mózgu?

21.05.2018
Czy mózgowi dorosłego człowieka można przywrócić dziecięcą zdolność do nauki? Okazuje się, że tak. iPlasticity - pod tą nazwą kryje się zjawisko opisane przez Eero Castréna z Uniwersytetu Helsińskiego. Związane jest ono ze stosowaniem leków antydepresyjnych, które wspomagają przywrócenie dojrzałemu mózgowi jego „młodzieńczej” plastyczności.
więcej o iPlasticity – druga młodość mózgu?