Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: nauki ścisłe

Lista artykułów

Eksperyment Łańcuchowy: niesamowite, ruchome konstrukcje

24.05.2017
Jak przetransportować metalową kulkę z punktu A do punktu B, wykorzystując przy tym jak najwięcej praw fizyki? Oto wyzwanie, którego po raz piąty na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej podejmie się ponad 270 zespołów z całej Polski.
więcej o Eksperyment Łańcuchowy: niesamowite, ruchome konstrukcje

Nieśmiertelność już za 30 lat?

10.05.2017
Ray Kurzweil, wpływowy futurolog – człowiek, który trafnie przewidział pojawienie się bezprzewodowego internetu, dziś formułuje kolejną, rewolucyjną wizję przyszłości: od 2045 roku człowiek będzie mógł żyć wiecznie. Bzdury! A może Kurzweil ma jakieś przekonujące argumenty na poparcie swego twierdzenia?
więcej o Nieśmiertelność już za 30 lat?

To nie science-fiction. Kryształy czasowe istnieją!

05.05.2017
Pojęcie „kryształ czasu” brzmi jak żywcem wyjęte z powieści fantastyczno-naukowej. Nic bardziej mylnego! Kwantowe kryształy czasowe udało się uzyskać w laboratoriach Uniwersytetów Maryland i Harvarda. Już wcześniej ich istnienie przewidział prof. Krzysztof Sacha z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o To nie science-fiction. Kryształy czasowe istnieją!

Fizycy z UJ na tropie nieodkrytych cząsteczek

06.04.2017
Grupa badaczy z UJ uczestniczy w badaniach, których celem jest udzielenie odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania współczesnej nauki. Mogą one prowadzić do odkrycia całkiem nowej cząstki, co byłoby osiągnięciem rangi rejestracji bozonu Higgsa.
więcej o Fizycy z UJ na tropie nieodkrytych cząsteczek

Jak działa telefon komórkowy?

30.03.2017
Codziennie korzysta z nich niemal każdy. Większość nie wie jednak, jak działają i jakie zjawiska fizyczne stanowią podstawę ich konstrukcji. O zasadach działania telefonu komórkowego opowiada dr Tomasz Kawalec z Instytutu Fizyki UJ.
więcej o Jak działa telefon komórkowy?

Wybuchowa sprawa

16.02.2017
Naukowiec z UJ zaczyna budowę innowacyjnego urządzenia, które odkrywać będzie w Morzu Bałtyckim groźne dla otoczenia niewybuchy.
więcej o Wybuchowa sprawa

Dlaczego w chłodnych porach roku do Krakowa powraca smog? [video]

16.01.2017
Kraków nieustannie zmaga się ze smogiem. Powodem są między innymi warunki pogodowe oraz ukształtowanie powierzchni. Ale nie tylko. Dlaczego Kraków otula toksyczna warstwa smogu? Na to pytanie odpowiada dr Agnieszka Wypych z Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ.
więcej o Dlaczego w chłodnych porach roku do Krakowa powraca smog? [video]

Kodowanie z UJ zmienia świat

09.01.2017
Żyjemy w erze informacji – błyskawicznie podróżującej po całym świecie, przetwarzanej przez nasze komputery i smartfony. Jest ona zwykle poddana kompresji, co wielokrotnie obniża koszt jej przechowywania i przesyłania.
więcej o Kodowanie z UJ zmienia świat