Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: nauki ścisłe

Lista artykułów

Co się dzieje ze stopą kobiety podczas noszenia butów na obcasie?

28.07.2017
Dla kobiecej stopy nie lada wyzwaniem jest całodniowe chodzenie w obcasach. Co tak naprawdę dzieje się z nogami w trakcie tego (wbrew pozorom) skomplikowanego procesu? Na to i inne pytania odpowiada dr hab. n. med. Artur Gądek – ortopeda i traumatolog ze Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.
więcej o Co się dzieje ze stopą kobiety podczas noszenia butów na obcasie?

Jak rozgryźć drewno? – rzecz o recyklingu

14.07.2017
Zdecydowana większość materii organicznej, wytwarzanej na świecie, przechowywana jest w drewnie. Dlaczego więc, mimo corocznej produkcji ogromnych ilości tego kłopotliwego do rozłożenia surowca, nie zasypują nas stosy martwego drewna? Zagadnieniem tym zajmuje się dr Michał Filipiak z Instytutu Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego, który bada mechanizmy rządzące naturalnym recyklingiem.
więcej o Jak rozgryźć drewno? – rzecz o recyklingu

Gdzie diabeł nie może… tam spektrometr pośle

11.07.2017
Co łączy alkomat, odkrycie Mgławicy Oriona i rezonans magnetyczny? Wydawałoby się, że hasła te nie mają ze sobą wiele wspólnego. A jednak… Wszystkie one mają do czynienia ze spektroskopią, która mierzy oddziaływanie światła (nie tylko tego widzialnego) z materią, rozumianą jako zbiorowisko atomów i cząsteczek.
więcej o Gdzie diabeł nie może… tam spektrometr pośle

Jak pogoda w kosmosie wpływa na nasz świat?

06.07.2017
Czy można przewidzieć pogodę w kosmosie? Jakie czynniki na nią wpływają? I w końcu jaki ma wpływ na warunki na Ziemi? Na te pytania odpowiada dr hab. Grzegorz Michałek z Obserwatorium Astronomicznego UJ.
więcej o Jak pogoda w kosmosie wpływa na nasz świat?

Eksperyment Łańcuchowy: niesamowite, ruchome konstrukcje

24.05.2017
Jak przetransportować metalową kulkę z punktu A do punktu B, wykorzystując przy tym jak najwięcej praw fizyki? Oto wyzwanie, którego po raz piąty na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej podejmie się ponad 270 zespołów z całej Polski.
więcej o Eksperyment Łańcuchowy: niesamowite, ruchome konstrukcje

Nieśmiertelność już za 30 lat?

10.05.2017
Ray Kurzweil, wpływowy futurolog – człowiek, który trafnie przewidział pojawienie się bezprzewodowego internetu, dziś formułuje kolejną, rewolucyjną wizję przyszłości: od 2045 roku człowiek będzie mógł żyć wiecznie. Bzdury! A może Kurzweil ma jakieś przekonujące argumenty na poparcie swego twierdzenia?
więcej o Nieśmiertelność już za 30 lat?

To nie science-fiction. Kryształy czasowe istnieją!

05.05.2017
Pojęcie „kryształ czasu” brzmi jak żywcem wyjęte z powieści fantastyczno-naukowej. Nic bardziej mylnego! Kwantowe kryształy czasowe udało się uzyskać w laboratoriach Uniwersytetów Maryland i Harvarda. Już wcześniej ich istnienie przewidział prof. Krzysztof Sacha z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o To nie science-fiction. Kryształy czasowe istnieją!

Fizycy z UJ na tropie nieodkrytych cząsteczek

06.04.2017
Grupa badaczy z UJ uczestniczy w badaniach, których celem jest udzielenie odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania współczesnej nauki. Mogą one prowadzić do odkrycia całkiem nowej cząstki, co byłoby osiągnięciem rangi rejestracji bozonu Higgsa.
więcej o Fizycy z UJ na tropie nieodkrytych cząsteczek