Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Popularyzacja wiedzy

Popularyzacja wiedzy

Jeśli interesują Cię najważniejsze dokonania naukowe, ale odstrasza np. skomplikowany język - przyjdź na spotkanie, przeczytaj artykuły. A może sam chciałbyś popularyzować wiedzę? Z nami dowiesz się, jak zacząć!

Nasze flagowe inicjatywy:

- Cafe Nauka - spotkania z nauką i naukowcami w kawiarnianej atmosferze,

- 1pytanie - pytanie do naukowca i odpowiedź oparta o naukowe ustalenia,

- Szkoła Promocji Nauki - warsztaty pokazujące, jak promować swoje badania,

- Promosaurus - poradnik promocji nauki,

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe teksty dotyczące badań na UJ.

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Szczegółowo o popularyzacji

Aktywna edukacja: trudna sztuka przyciągania?

W słowach Alberta Einsteina: „Uczony jest człowiekiem, który wie o rzeczach nieznanych innym i nie ma pojęcia o tym co znają wszyscy" odnajdujemy znany wszystkim stereotyp naukowca pracującego od rana do nocy w zakurzonym laboratorium, który mówi o swojej pracy językiem zupełnie niezrozumiałym i ma problemy z komunikowaniem się. Tymczasem współcześnie, my naukowcy, musimy wyjść z laboratorium, porzucić pieczołowicie wyuczony przez lata studiów żargon naukowy i… przemówić.
więcej o Aktywna edukacja: trudna sztuka przyciągania?

Wyjść z szuflady… czyli rzecz o związkach komercjalizacji i promocji nauki

Tytuł artykułu związany jest ze słowami prof. Andrzeja Czyżniewskiego, którego zespół z Politechniki Gdańskiej opracował tzw. Cyber-oko – zwycięzcę plebiscytu na „Polski Wynalazek 2013 roku": „Jeśli wynalazku nie pokaże się w mediach, to trudno jest wzbudzić zainteresowanie nim. To jest więc najlepsza droga do tego, by wynalazki nie pozostawały w szufladach naukowców".
więcej o Wyjść z szuflady… czyli rzecz o związkach komercjalizacji i promocji nauki

Science market. Czy komercyjny marketing może inspirować promocję nauki?

Digital storefront, guerilla, buzz, evangelist marketing, grassroots, mobile tagging – współczesne pojęcia, techniki i narzędzia marketingowe można mnożyć, a ich ilość przyprawia o ból głowy nawet najbardziej zorientowanego w temacie marketingowca. A cóż z niewiarygodnie rozbudowanym arsenałem reklamowym może począć laik-naukowiec, obarczony dość skomplikowanym „produktem"?
więcej o Science market. Czy komercyjny marketing może inspirować promocję nauki?

Popkultura w otoczeniu nauki

Celem tego tekstu jest zwrócenie uwagi na fakt dość oczywisty, choć często niedostrzegalny – komunikacja naukowa podlega rozmaitym wpływom. Jeżeli kieruje się ona na zewnątrz świata nauki, wówczas czerpie i realizuje się w ramach fenomenu, nazywanego kulturą masową, popkulturą i/lub kulturą konsumpcyjną.
więcej o Popkultura w otoczeniu nauki

Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna?

Dlatego że nauka, a dokładniej fizyka, to (poza rodziną) najlepsze, co przydarzyło się w moim życiu. Dostarcza mi ona wielu wspaniałych emocji i daje poczucie radości ze zrozumienia czegoś ciekawego, co jest zdecydowanie przyjemniejsze od seksu (zawsze tak było, nie tylko teraz, kiedy przybyło mi lat).
więcej o Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna?

Nauki (od) zawsze stosowane

Promocja nauki nie jest niczym nowym i wydumanym, nie jest chwilowym hobby. Fakt, że postrzegana jest jako nowinka, wynika z niedawnych zmian w relacjach społecznych. Ale przecież dzielenie się wiedzą i sposobami dochodzenia do odkryć jest oparte na wartościach od zawsze tkwiących w etosie nauki, takich jak prawda, wolność i mądrość. Bez nich nie powstałaby ta wewnętrzna potrzeba, która napędza proces naukowy.
więcej o Nauki (od) zawsze stosowane

Wstęp. Promosaurus wyrusza...

„Promosaurus" to m.in. rozważania związane z odpowiedzią na pytanie: po co promować naukę?, wskazówki dotyczące promocyjnego wykorzystania zjawisk popkulturowych i narzędzi marketingu komercyjnego, porady odnoszące się do promocji w działalności naukowo-biznesowej oraz edukacyjnej i praktyczne podpowiedzi odwołujące się do promowania badań w internecie.
więcej o Wstęp. Promosaurus wyrusza...